‘Binnen no-time hadden we de container gecontroleerd’

Verhalen uit de praktijk

In de Nationale Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit (NSOC) bundelen diverse overheidsinstanties hun krachten om georganiseerde (ondermijnende) misdaad aan te pakken. Vaak hangt dat samen met verdovende middelen, waarvan er in Nederland jaarlijks tienduizenden kilo’s worden geïmporteerd. Bovendien worden er vele kilo’s synthetische drugs geproduceerd. Een deel daarvan gaat de grens over. Een speciaal team binnen NSOC probeert deze en andere illegale goederen op vertrekkende ferry’s naar Groot-Brittannië te onderscheppen. De manier waarop de overheid en bedrijven hierbij te werk gaan is in Nederland uniek.
 

Haven in Hoek van Holland
Beeld: ©Rijksoverheid

Binnen NSOC werken de Douane, politie, FIOD, Koninklijke Marechaussee, het Openbaar Ministerie en de belastingdienst samen. Onderdeel van NSOC zijn kleine operationele teams, fieldlabs, die een specifiek probleem aanpakken. Een van deze ‘NSOC-labs’ kijkt naar uitgaande lading, specifiek naar ladingen die op weg zijn naar Groot-Brittannië.

Voorheen ging de aandacht van Nederlandse overheidsorganisaties vooral naar de aanpak van productie en import van drugs. Niet eerder wierp een team van samenwerkende instanties een groot licht op de export van illegale goederen.

Eerste actie in Hoek van Holland

De eerste actie van dit team vond in de zomer van 2022 plaats in Hoek van Holland. Het was een bijzonder schouwspel in de haven. Er waren rondsnuffelende honden die getraind zijn op het vinden van tabak, drugs, explosieven en mensen. Een mobiele poort, die door de wanden van een container heen kan kijken en ladingen kan scannen. En, niet onbelangrijk, een ondernemer die graag meewerkte en zijn terrein zo inrichtte dat de trailers voor zijn veerboot gecontroleerd konden worden.

Er werd niks tussen de lading van de ferry van Stena Line gevonden, maar de actie was wel nuttig. Bij elke controle wordt namelijk informatie over containers verzameld die van pas komt bij het adviseren van bedrijven. Met die tips krijgen ondernemingen handvatten waarmee ze kunnen voorkomen dat er mensen of illegale spullen met hun lading worden meegesmokkeld. NSOC overlegt met Nederlandse ondernemingen en brancheorganisaties, zoals Transport en Logistiek Nederland. Door die gesprekken moet ook voorkomen worden dat de controles het transport vertragen. Ook spreekt NSCOC regelmatig met Britse autoriteiten in de havens over uit te voeren acties.

Tom Zuidam, projectleider NSOC

Organisaties werken efficiënt samen

Projectleider Tom Zuidam van NSOC was in Hoek van Holland onder de indruk van de efficiëntie van de samenwerkende organisaties: “Stena Line had de containers die ingeladen moesten worden al op een afgezette plek op het terrein geplaatst. Daar controleerde de Douane de inhoud met de mobiele scanner. Vervolgens kwamen de speurhonden snel in actie. Binnen no-time hadden we de container gecontroleerd. En de directeur van de ferrydienst werkte graag mee, zeker op deze efficiënte manier. Dat vind ik een mooi compliment voor hoe we het hebben georganiseerd.”

Voor een succesvolle controle is de medewerking van transportbedrijven essentieel. Tom is zeer te spreken over de bereidheid van private partijen om hun steentje bij te dragen: “We wisten toen we hieraan begonnen niet hoe de medewerking zou zijn van bedrijven, juist vanwege de economische belangen. Dat we als antwoord zouden krijgen dat we eerst moesten aantonen dat illegale goederen een groot probleem waren. Maar op een enkele uitzondering na wilden bedrijven en brancheorganisaties met ons samenwerken. Natuurlijk willen ze geen vertraging van hun logistieke proces. Maar ze vinden het vooral belangrijk dat hun lading in orde is.”

NSOC logo
Beeld: ©NSOC